Au trecut mai bine de 190 de ani de la nasterea fotografiei si acest fenomen nu conteneste sa ne uimeasca. Initial o reusita tehnologica, aparatul care surprinde clipa si o pastreaza pentru totdeauna, a devenit rapid o unealta foarte apreciata. Am contemplat, in lumina istoriei, eforturile tehnicienilor din secolul al 19-lea de a scurta timpii de expunere sau curajul marilor fotografi clasici de a imortaliza furtunile politice si sociale ale secolului douazeci, pana in ziua de azi, cand clickul e omniprezent.
Fenomenul tehnic fotografic a fost si ramane surprinzator. Latura sa artistica a fost si ramane seducatoare. Daca am cauta sa cronologizam simplist ardoarea celui care apasa declansatorul, aceasta se schimba radical odata cu vremurile. De la portretele pictorialiste de acum un secol si jumatate la instantaneele de razboi, de la obrazniciile carismatice ale lui Helmut Newton la poezia tulburatoare a compozitiilor lui Salgado, fotografia a trecut prin rasfatul multor tendinte. A cunoscut frustrarea imperfectiunii la varsta argentica timpurie si suprasaturatia de perfectiune in anii digitali. Ce glas nou isi poate face astazi loc in oceanul de pixeli? Cum putem crea proaspat si vibrant intr-un domeniu care a cunoscut si chinul si imparatia?
Experimentand, bineinteles. Odata ce trimiti practica fotografica intr-un taram lipsit de constrangerile imediate ale rigorilor tehnice, o noua partitura vizuala te ademeneste. Iar daca ma intrebi ce autor imi vine prima data in minte pe aceste meleaguri pline de neprevazut, raspunsul este, bineinteles, Mirela Momanu. E suficient sa ii vezi lucrarile ca sa o recunosti, lucru cu care putini fotografi se pot mandri. Sa fie contrastele, sa fie descrierea miscarii, sa fie asocierile de culori, sau sa fie, mai cu seama curajul de a vedea realitatea reflectata in luciul unei balti sau transfigurata de apele viorii ale unei bucati de sticla colorata? Sa fie momentul decisiv perfect surprins, sa fie o compozitie rasturnata, care oglindeste parelnic oamenii si strazile acelei nanosecunde inspirate?
Va las voua placerea de a descifra stilul Mirelei. Va las discret si invitatia de a incerca sa categorisiti in genurile clasice (fotografie de strada sau peisaj urban) imaginile autoarei, demers fara succes, va asigur, pentru ca aceasta are pur si simplu un univers vizual personal – Fotografia Urbana Experimentala.
Am fost incantati sa lansam la RGB Photography, in premiera si in exclusivitate, sub bagheta magica a Mirelei Momanu, in calitate de lector, Cursul de Fotografie Urbana Experimentala, curs la care nu te invitam doar ca spectator, ci ca ucenic activ intr-ale fotografiei inedite.
Te asteptam cu drag la curs!
Aduceti-ne toata curiozitatea pe care o ai si asteapta-te sa pleci cu mai multa decat ai venit.